13 Ton på flaket - 26 ton totalt!
Hej! ![]() När lastaren var klar körde jag till en våg där jag fick ett kvitto på totalvikten. 25 950 kg.. 50 kg ifrån vad som var tillåtet.. ![]() Skillnaden var nu enorm. Accelerationen var kraftigt försämrad tack vare den 13 ton tunga lasten. För att inte tala om bromsförmågan. Inte för att den försämras pga lasten, men 13 ton, det skjuter på en del. Man måste planera körningen på ett annat sätt. Läraren berättade under teorilektionen att bromseffekten måste vara 4-4½ gånger motoreffekten... Det betyder att en motor på 100 hk måste ha en bromseffekt motsvarande 400-450 hk. Tänk dig hur bromsarna är dimensionerade på en lastbil med 500 hk... Å andra sidan krävs det lite bromsar för att få stopp på 60-tons ekipage. Sista biten på E22:an innan man svänger av mot skolan är nedförsbacke. De där 13 000 kilona gjorde sig ordentligt påminda och sköt på kraftigt nedför backen. Dock var det ingen som helst fara eftersom jag visste om det och därför planerade för det. Det var nu dags för lunch med tillhörande kamp runt pingisbordet. ![]() Efter lunch skulle Daniel & Daniel 2 prova på den lastade grusbilen och jag och Lasse skulle ta skåp-lastbilen och ett släp och träna backning. ![]() Jag har ju aldrig ens kört framåt med ett lastbils-släp... ![]() ![]() Det här var inte lätt. Med en personbil styr man vänster om man vill att släpet ska gå åt höger. Med det här släpet skulle man styra lastbilen åt samma håll som man vill att släpet skulle gå. Busenkelt.. jo jo.. Var det något det inte var, så var det just busenkelt. Man ser ju inte hur mycket framaxeln på släpet vrider sig och när det gör det så gäller det att vrida tillbaka men inte för mycket. Det blev 3:e gången gillt innan jag lyckades inom rimlig tid och utan att behöva köra framåt mer än ett par gånger för att räta upp ekipaget. ![]() ![]() ![]() ![]() Det kändes skönt att få till det den 3:e gången, men det satt långt inne. Det är bara att nöta, nöta och nöta. Det kommer väl hoppas jag. ![]() Våren har kommit med besked här nere. Det är väl bara en tidsfråga innan Skogstutorna börjar häcka igen.. ![]() //Magnus |
2 kommentarer:
Det går framåt för dig, men även bakåt....
Det är fantastiskt allt vad du har hunnit med de här veckorna! Jag tänker ofta på hur skickliga långtradarchaufförerna är när de hanterar sina jätte-ekipage.
Här i Mälardalen har många flyttfåglar börjat komma - skogstutor förstås, men även styltlöpare och sumphönor ...
sagt oss ornitologer emellan.
Kram, från mor och far
Skicka en kommentar