fredag 16 mars 2007

Timmer!


Fredag...

Trots att detta är så himla kul så är det ändå skönt när fredagen kommer. Huvudet är rätt så fullt av både det ena och det andra vid det här laget. Vi börjar denna dag som vi börjat de andra dagarna i veckan med fordonsteknik och fortsatt genomgång av bromssystemet. Jag börjar faktiskt tro läraren Gert-Arne när han påstod att han kan prata om varje del av bromssystemet i timma-vis. Det är ingen hejd på honom.
Efter fikat skulle Dennis och jag ta timmer-ekipaget och träna backning på stora planen. Jag börjar snart undra om Gert-Arne tycker jag behöver stor plats när jag är igång.



Det gick faktiskt riktigt bra med detta ekipage. Fast jag tycker nog att Dennis hade kunnat visa mig lite större hänsyn och respekt genom att inte backa riktigt så fint som han gjorde. Han kunde ha klantat sig någon gång ialla fall. Men han har tid på sig ännu..
Dagen var snart till ända och vi skildes åt för helgen. En givande vecka med blandade aktiviteter. Jag ser fram mot nästa vecka.


Ha det gott!
//Magnus


torsdag 15 mars 2007

Grus var'e här - eller i maskineriet...

Hejsan!

Denna dagen hade jag hoppats på att få åka på långtur. Tyvärr blev det inget för mig denna gången men det kommer ju nya tillfällen. Istället skulle Dennis och jag köra lastbilen med gruslasten ut till Klakebäck som ligger några mil nordväst om Karlskrona. Men innan det skulle jag och Magnus 2 ut och köra stadskörning med gruslasten efter halv-10 fikat. Daniel & Daniel 2 skulle ta långturen denna gång som gick till Kalmar. Läraren Thomas bad oss göra FL7:an klar för avfärd och så drog vi. Ett par av de andra gossarna ägnade sig åt backövning med timmer-ekipaget på den stora planen mellan skolan och Arena Rosenholm. Thomas skulle prata med någon där innan vi fortsatte färden tvärs över planen. Jag körde ut så vi kom på baksidan av arenan. När vi just skulle passera huvudinfarten till Rosenholm tittade Tomas på klockan och brast ut i ett ordval som inte lämpar sig här. Han skulle visst på nåt möte 10.30 och klockan var nu ca 10.20. Sån (o)tur att vi inte hann köra så långt. Under tiden skulle Magnus 2 & jag hämta ett 2-axlat släp och backa med det och 13 ton på flaket. Piece of cake... kunde det ha varit om vi fått på släpet på en gång. Själva den där grejjen som ska låsa släpet i draget på lastbilen kärvade lite.. eller snarare rätt mycket Vi fick gå loss med slägghammaren för att lossa eländet. När det väl var klart så hann vi bara backa en liten stund innan det var dags för lunch.
Så efter lunchen så stack Thomas, jag och Dennis ut mot Klakebäck med gruslasset. Det var en väg som skulle grusas därute vilket Dennis fick den stora äran att göra. När vi sedan var tillbaka på skolan så var det dags att sluta för dagen.

//Magnus


onsdag 14 mars 2007

13 Ton på flaket - 26 ton totalt!


Hej!

Vilken dag! Först fordonsteknik 1½ timme med fortsatt inriktning på bromsarna. Det verkar vara en hel vetenskap det där, för läraren säger att han kan prata om varje detalj i en timme eller mer. Han är rolig han.

Efter fikat skulle vi iväg och hämta grus på det grustaget vi var på igår. Jag körde FL7:an och styrde ut den på E22:an. Det drar på rätt bra måste jag erkänna, vikten till trots. 90 km/h får man köra på motorväg/motortrafikled och det känns nästan behagligt (80 km/h på vanliga 90-vägar). Det är knappt 2 mil till grustaget. Under tiden räknade Daniel nummer 2 och läraren ut hur mycket som fick lastas på flaket. Väl framme så hoppade läraren ur och for in på nåt kontor och antagligen beställde det vi skulle ha. Så körde vi bort till högen vi skulle ha grus från och jag vände upp lastbilen så den blev last-vänlig. Så kom den "lilla" lastaren...


Det tog honom ca 1½ skopa att fylla lastbilen med tillåten last.


När lastaren var klar körde jag till en våg där jag fick ett kvitto på totalvikten. 25 950 kg.. 50 kg ifrån vad som var tillåtet..
Skillnaden var nu enorm. Accelerationen var kraftigt försämrad tack vare den 13 ton tunga lasten. För att inte tala om bromsförmågan. Inte för att den försämras pga lasten, men 13 ton, det skjuter på en del. Man måste planera körningen på ett annat sätt. Läraren berättade under teorilektionen att bromseffekten måste vara 4-4½ gånger motoreffekten... Det betyder att en motor på 100 hk måste ha en bromseffekt motsvarande 400-450 hk. Tänk dig hur bromsarna är dimensionerade på en lastbil med 500 hk... Å andra sidan krävs det lite bromsar för att få stopp på 60-tons ekipage.
Sista biten på E22:an innan man svänger av mot skolan är nedförsbacke. De där 13 000 kilona gjorde sig ordentligt påminda och sköt på kraftigt nedför backen. Dock var det ingen som helst fara eftersom jag visste om det och därför planerade för det.

Det var nu dags för lunch med tillhörande kamp runt pingisbordet.
Efter lunch skulle Daniel & Daniel 2 prova på den lastade grusbilen och jag och Lasse skulle ta skåp-lastbilen och ett släp och träna backning.
Jag har ju aldrig ens kört framåt med ett lastbils-släp...


Det här var inte lätt. Med en personbil styr man vänster om man vill att släpet ska gå åt höger. Med det här släpet skulle man styra lastbilen åt samma håll som man vill att släpet skulle gå. Busenkelt.. jo jo.. Var det något det inte var, så var det just busenkelt. Man ser ju inte hur mycket framaxeln på släpet vrider sig och när det gör det så gäller det att vrida tillbaka men inte för mycket. Det blev 3:e gången gillt innan jag lyckades inom rimlig tid och utan att behöva köra framåt mer än ett par gånger för att räta upp ekipaget.



Håll undan


Det kändes skönt att få till det den 3:e gången, men det satt långt inne. Det är bara att nöta, nöta och nöta. Det kommer väl hoppas jag.


Våren har kommit med besked här nere. Det är väl bara en tidsfråga innan Skogstutorna börjar häcka igen..
Ses!

//Magnus

tisdag 13 mars 2007

Tisdag - 5:e veckan av 14


Så var det tisdag igen och jag är tillbaka på skolan igen efter några mycket sköna och mysiga dagar i Strängnäs. Tåget hem var bara 15 minuter försenat till Alvesta och tåget jag skulle åka vidare med väntade in X2000. Växelfel igen och nu i Linköping. Jag försökte plugga lite yrkeskompetens på tåget men jag var rätt så trött så det blev inte så många sidor som jag kanske önskat. Jag var tillbaka i Karlskrona vid 23.30.

Vi har börjat med fordonsteknik och går igenom bromsarna på en lastbil. Det är avancerade grejjer det där. Numera så är lastbilarna utrustade med trycklufts-bromsar. Du har säkert hört lastbilar som pyser så dammet yr vid bl.a korsningar och det är helt enkelt överflödig luft från bromsar och koppling som släpps ut.
Efter fikat Skulle vi ut och hjälp-starta en av truckarna och justera tomgången. Daniel fick den stora äran då han råkat berätta att han jobbat som mekaniker. Det var lite klantigt.


Efter mycket om och men så lyckades Daniel få till det och jag hade under tiden lyckats köra fast i leran med den andra trucken, men det har jag inte berättat...

Efter lunch skulle jag och Daniel nummer 2 ut och köra med FL7:an. Det är en Volvo med tipp-flak. Jisses vilka vägar läraren lurade ut mig på.
Jag har ingen aning om var vi var förrän vi kom ut på E22:an mitt emellan Karlskrona och Ronneby. Vi tog av mot Ronneby några kilometer tills vi tog in mot ett grustag där läraren skulle in och prata med någon. Därefter fortsatte vi mot samhället Johannishus på en smal och slingrig väg genom skogen. Rakt genom samhället, förbi skolan och ut på "Tving-vägen" som tar oss till Karlskrona "bakvägen". Nu var det inte riktigt så lätt väg tillbaka. Klart som korvspad beordrade läraren höger i samhället Rödeby. Jag såg hur han satt och log nöjt i passagerarsätet. Vägen blev smalare och smalare men för varje kilometer minskade leendet hos min passagerare. Det kom inga mötande bussar eller lastbilar som han hoppats på.
Även denna resa med lastbilen gick väldigt bra. Jag börjar få kläm på placering av fordon och växlingar. Visst glömmer man bort ibland att det är en lastbil man kör och som därmed tar mer plats än en personbil, men det är ju en vanesak. Dessutom finns det risk att Gert-Arne, min lärare, läser det här och hittar på nåt riktigt eländigt om jag skriver hur bra det går att köra. Fast då tvålar jag bara till honom i pingis..

Vi ses!

//Magnus