lördag 14 mars 2009

Jisses vad det har rullat på sen sist


Hej hej!
Får en sammanställning varje vecka över antalet besökare. Det är faktiskt 8-10 varje vecka. Dock är de flesta "sne'-seglare" som sökt på något på google och råkar hamna här.
I övrigt var det ett tag sedan som jag skrev här. Kursen för körkorts-klass CE gick galant och vad jag minns av de sista veckorna så fick vi en del egna uppdrag och en del ledigt oxå. Med egna uppdrag menar jag att, t.ex åka själv till grustaget och lasta grus och liknande. Hursomhelst, jag fick mina behörigheter och hade säkrat en anställning hos Motortransport i Södertälje. Jag började där i slutet av maj 2007.
Motortransport levererar personbilar till återförsäljare runt om i landet från olika lager. Till lagren kommer bilarna antingen med tåg eller så hämtas de från andra ställen med lastbil och ställs på lagerterminal i väntan på leverans med lastbil till olika bilförsäljare. Jag fick börja med att leverera runt om i Stockholm. Oj oj... jag som knappt ens kört bil i huvudstaden. För det mesta lastade jag i Södertälje på morgonen och sedan på terminalen i Sundbyberg på eftermiddagen. Ingen lokalkännedom - ingen gps - det var karta (och nästan kompass) som gällde. OCH telefon... Ringde oftast Christer som kört i 30 år minst. Han kunde varenda korsning. Jag tror till och med han skulle kunna rabbla dom i sömnen, haha. Men innan jag passerat första rödljuset så hade han beskrivit resten av den vägen 6 km bort som jag inte hittade. Jobbigt om det var femtielva korsningar bara den sträckan, haha.

Ibland kunde dagen även starta med att hämta chassi's på Scania i Södertälje. Att hämta chassi innebar att man hämtade sprillans nya lastbilar, eller ialla fall skalet på dom nya, dvs fullt körklara men icke påbyggda lastbilar. Ofta kördes dessa till hamnen i Nynäshamn för vidare transport med båt till Ryssland och balt-staterna eller till Värtahamnen.
Hursomhelst så lärde jag mig vägarna runt om i Stockholm. Det blev ju ofta ungefär samma återförsäljare men i olika ordning. Trots allt ett omväxlande arbete. Dock har jag sällan arbetat sååå mycket som under den sommaren 2007. 12timmars-pass totalt sett var snarare en regel än undantag. 2 veckor ledigt hade jag sammanlagt denna period - juni till augusti - och det var kompledighet.

Så, nu är jag igång igen. Tänkte försöka berätta historien efter körkortsutbildningen. Lite som "Hur gick det sen". Väldigt många mil har det blivit sedan dess och jag ska framöver komma ikapp till mer nutid. :o)

Kram
//Magnus

Inga kommentarer: